Isnin, 5 September 2011

Banjir Punya Ceghita 25 Ogos 2011

Peristiwa neh berlaku hampir 2 minggu yang lalu, time neh aku pi menetap di umah keluarga kakak aku kat kg batu ara memandangkan masa tue bulan puasa dan dekat-dekat nak raya, so senang sikit nak bangun tolong depa wat KUIH RAYA...

Tengah sedap dok bersahur masa pukul 5 pagi tue, tetiba ayaq masuk dalam rumah.. Yalah, dah hampir seminggu bumi langkawi dibasahi hujan nonstop ( ayatttt.... kalah a.samad said )

Tak sampai 10 minit kemudiannya, ayaq bah dah memenuhi porch umah .... Bagi kami perkara neh taklah buat kami panik sangat memandangkan dah selalu sangat bah melanda umah neh.. 

Walaupon umah kakak aku neh dibina di atas bukit tapi tetiap kali hujan lebat, musti semak perut ahli keluarga dalam rumah neh.. Hujan memanglah satu rahmat, tapi kalau dah berlarutan lebatnya sepanjang hari... cepat ja keliling umah naik bah... dah macam rumah terapung jadiknya...

Dedulu masa aku sekolah menengah dan tinggal ngan depa, taklah jadik bah bila hujan.... mungkin time tue hanya umah depa ja yang ada ataih bukit neh... Keliling umah plak time tue, penuh ngan semak samun.. tadak sapa berani dok kat ataih bukit yang tadak kemudahan asas yang sempurna dan jalan yang ada masa tue hanyalah lorong tanah merah yang kecil yang hanya mampu memuatkan sebijik motor.. punyalah seksa time tue asik bergaduh ngan kera, nyamuk dan bab*** ( oink... oinkkk )..

Tapi, setelah 13 tahun berlalu, keadaan di sekitar bukit neh banyak yang berubah. Rumah yang ada disekitar tempat neh pon hampir 6 biji.... Kebanyakan dibina di gigi jalan tar... (punyalah depa pulun nak buat rumah jugak, dinding rumah renggang berapa inci ja dari jalan tar) Dah ada jalan tar untuk dilalui oleh apa-apa jua kenderaan... 

Tanah atas kawasan rumah kakak aku pon dah habeh ditarah... 
gondol dibuatnya walaupon tak sepenuhnya.... 
Bila ujan ja, saki baki tanah-tanah yang ditarah tu ikut turun sekalik ngan ayaq ujan....

Agaknya atas sebab-sebab inilah, rumah neh dilanda bah setiap kali ujan lebat...

Air yang turun dari lorong2 sungai jadik tak terkawal ( eh,... cam tak betul ja ayat aku ??? ) dan terus melanda umah kakak aku yang dok di bawah neh...

So... untuk keterangan yang lebeih jelas... lebih baiklah hampa semua tengok gambaq-gambaq kat bawah neh...



SELAMAT MENONTON...   :)






tak sampai 10 minit... ayaq dah penuh dalam porch














Habeh seisi keluarga bertungkus lumus bekerjasama, ubah apa2 barang yang patut...





dalam umah pon ayaq masuk...

nasib baik ada extra 2 pembantu rumak (bibik indon) tolong perah ayaq yang masuk dalam umah...









Memula, ayaq naik sikit ja.. longkang pon cuma ada 1/2 ayaq saja time neh....










Pulun dok wat kepungan supaya ayaq tak melimpah dalan rumah....






see..... dah jadik pulau rumah kami ....





longkang tadik pon dah tak nampak... dah dipenuhi ayaq bah








Memandangkan masih dalam waktu sahur, curik2 jugak makan sambil bekerja keras tolak ayaq bah





Dekat pukul 6 pagi, ayaq dalam umah dah ala2 kering.. tapi di luar rumah masih ala-ala "pulau" ....

Syok lah pulok feeling "RUMAH TERAPUNG" hehehehehe....





Pukul 10 pagi, ayaq dah surut sepenuhnya.... 

Inilah keadaan rumah setiap kali selepas bah.... Hujan pon hanya turun rintik-rintik






Dah jadik sungai kecik, kat depan rumah... nak lintas kereta pon takble sebab tanah depan tue tebingnya runtuh... huhuhuhu....!!! sadisssss









Malangnya.... Pisang berbuah sekalik lagi lepaih tue...

Pukul 12.00 tengah hari, hujan makin lebat semula...

Hasilnya????

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.................

BANJIR balik lah ceq oiiiii....

Letihhh Makkkk.....






Ini suasana bah kecik pada siang hari yer tuan/puan sekalian....




**** rumah yang ada keta kancil tue, rumah adik ipar kakak aku




Sungai kecik tadik, terus jadi makin besaq... 
Anak-anak buah aku siap boleh mandi lagik kat dalam tue..






"Sungai Mandian" yang akan menyebabkan kegatalan kulit kalau berendam lama-lama kat dalam tue....















Hurmmm..... sampai sekarang tadak sebarang pihak yang ANGKAT TANGAN membantu keluarga kakak aku bila situasi neh berlaku...

orang kuat dalam kampung tue pon hanya pi jenguk-jenguk sambil ambik gambaq ja bila benda neh jadik...

Lepaih tue... SENYAPPPPP terus.... tadak inisiatif membantu samada kecik ataupon besaq....

tuan tanah ( yang tarah tanah ) tue pon... wat tak tau ja.... sedangkan kalau dia tak tarah tanah untuk jual tanah dia tue... mungkin situasi seperti neh dapat dielakkan...

So, kalau ada PIHAK BERKENAAN yang membaca entri aku neh prihatin dengan keadaan kami,

hulurkanlah sumbangan anda...

kami cuma harapkan pertimbangan SEGERA tuan/puan bagi MEMBANTU mengatasi masalah yang melanda keluarga kami setiap kali berlaku BAH @ BANJIR ini...



Sekian.........

2 ulasan:

amy berkata...

walawey macam karam sing waliya sudah kak zana. harap bersabar. mungkin PBT dah kena mula ambik tindakan. sediakan perparitan yg lebih sesuai dan baik.

nana_picanto83 berkata...

amy: hikhikhik.. dedulu punya cita2 nak jadik wartawan tapi malas mengaji.. tue yang cita2 terus terkuboq....