Ahad, 10 November 2013

PASAR KEMBOJA PARIT PUNTAR, PERAK


ini sambungan dari entri  

JOM PI PARIT BUNTAR



Dok sedap dengar orang dok bercerita saja tentang kemeriahan lokasi
CUTI-CUTI MALAYSIA kali neh...

Jumaat lepas,
rombongan Ceq Zah  kaum kerabat aku bertolak seawal 9.00 pagi dari Alor Setar, Kedah menuju ke Parit Buntar, Perak semata-mata untuk melihat sendiri

Pasar Kemboja Parit Buntar

kami sampai kat tempat kejadian lebih kurang pukul 11 pagi, itupon setelah bersesat-sesatan 2,3 kali dalam pekan Parit Buntar..

nak kena delete Incik GPS neh, bagi arah x pernah betul (sendirik salah, menda alah tue jugak yang dipersalahkan!!!)

Nak senang sampai ke sini,
hah cari saja Klinik Desa Permatang Tok Mahat neh

walaupon parking kereta agak jauh, tapi puas hati sebab dapat exercise kaki (kunun!!) dan dapat belek-belek dereten gerai-gerai jualan dari Utara ke Timur Pasar Kemboja sebelah Pulau Pinang neh...

Menurut ceritera pakcik yang berjualan kat situ,
jadual operasi pasar neh adalah seperti berikut:

Isnin & Jumaat : Pasar Kemboja sebelah Pulau Pinang
Sabtu : Pasar Kemboja sebelah Perak

peniaga neh mula berniaga seawal pagi dan akan tutup gerai mereka selewat-lewatnya tengah hari...

nasib kami agak baik walaupon sampai agak lewat, namun masih banyak gerai-gerai yang belum ditutup....



























































rambang mata dibuatnya !!!



























di celah-celah gerai yang menjual pakaian-telekung-tudung
terselit jugak 2,3 kedai buah-buahan...

oh.. NYUM-NYUM


















Keadaan laluan pejalan kaki yang agak kurang selesa,
mungkin sebab baru lepas hujan.. jadik agak lecah dan perlu berhati-hati bila menggunakan laluan sekitar pasar ini

























cuba teka ?!!!!!

menurut cerita pemilik van a.k.a penjual menda alah neh,
ini adalah SOSEJ DAGING KEMBOJA

GLUPPPPP !!!!!

benda yang dok bergantungan di ampaian neh merupakan sosej daging yang diperbuat daripada isi daging yang dimasukkan ke dalam usus perut lembu.. hurmmmm...

ngeri kot melihat ianya bergantungan riang ria tang neh....

Bau yang terbit dari sosej neh boleh tahan menusuk kalbu, tak boleh duduk lama-lama kat situ..

nanti ada gak yang muntah  PENGSAN








lokasi serbuan seterusnya:

TIKAR MAGNETIK RM15/GULUNG
KARPET BULU GEBU-LEMBUT RM 55/GULUNG















Lepas penat berjalan-pusing-shopping kat sini,

kami menyeberangi jalan untuk memenuhi tangki perut di

SALIM MEE REBUS KEMBOJA

JALAN-JALAN CARI MAKAN : LAKSA BERAS KUALA PERLIS

wah sedapnya kalau dapat makan LAKSA petang-petang neh !!!

kuikuikuikui



sempena cuti 1 Muharam 1435H yang lepas,
aku dengan kakak tersayang, Kak Nurul dan Ainaa Maisarah membuat perancangan rapi untuk mengayuh itik gergasi dalam Tasik DarulAman, Jitra...

Malangnya,
masa nak bertolak ke sana, awan mendung kehitaman mula memenuhi langit
(ceewahh, ayat sastera kekonon!!)

Jadi kami tukaq plan B...

jom kita pi makan laksa Kak Su kat Kola Perlih kak !!!
ayat aku bagi pada kak Nurul secara drastik pabila melihat cuaca luaq tingkap kereta yang akan turun hujan bila-bila masa

:P


:P

:P



Nasib tak menyebelahi kami pabila sampai ja depan Kedai Laksa Kak Su Kuala Perlis yang super-duper terkenal kerana kesedapan laksa berasnya yang memang UMPHHH..


TUTUP !!!!
SETIAP SELASA CUTI!!!



Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......

jadi untuk tidak menghampakan perut yang bergelora meronta-ronta mintak diisi neh,
aku lajak drive ke pinggiran Kuala Perlis...

lokasi seterusnya :-









hah, nie dia habaq ang!!

RESTORAN NELAYAN KUALA PERLIS

Dedulu masa sebelum aku kenal ke"best"an Laksa Kak Su,
tang neh lah kedai peberet aku pabila singgah kat perlis...

Untuk makluman, kedai neh dekat sesangat ngan Jeti Kuala Perlis..
Kalau memandu dalam 5 minit dah sampai...
Kot-kot rajin ber-exercise nak berjalan kaki, 10 minit dah sampai kat sini..

dekat kan.. kan.. kan :)

Menu Istimewa (kesukaan aku) kat sini adalah :-

- LAKSA BERAS
- KETAM / SOTONG GORENG TEPUNG
- PASEMBOR 
















LAKSA BERAS KUALA PERLIS

nampak seksi kan bila dia belit-lilit laksa camneh!!

woooowwwww

walaupon nampak kuah agak cair, tapi memang 5***** lah kesedapannya

























































ini lah gambar hadapan Restoran Nelayan Kuala Perlis..

walaupon dah dekat malam, tapi masih ramai pengunjung berpusu-pusu mai menikmati juadah di sini

















Nak lagi senang cari kedai neh,
lokasinya berhadapan dengan Pejabat Kastam Diraja Malaysia Kuala Perlis..

set ja dalam GPS pejabat neh, bila sampai ja boleh nampak terus kedai laksa yang mabeles ini !!!


Sabtu, 9 November 2013

JALAN-JALAN CARI MAKAN : SALIM MEE REBUS PASAR KEMBOJA PARIT BUNTAR, PERAK

Hari Jumaat (8/11/2013),

aku, kak nurul anak beranak serta kak zah jugak anak beranak menghabiskan cuti hujung minggu datang ke Parit Buntar, Perak semata-mata nak melihat dengan mata kepala sendirik ----->> PASAR KEMBOJA


Punya lah pulun cap pelam!!!!

Memandangkan hajat awal cuma nak mai melihat-lihat,
jadiknya kami cuma sempat cuci mata saja melihat kemeriahan pasar neh...

penat berjalan-jalan sakan,
tetambah lak masa kami sampai tue panas terik..

perut mula bergendang ria mintak diisi

tekak pon mula haus semacam.. huhuhuhu...






Destinasi Jalan-Jalan Cari Makan kami dekat saja

cuma perlu menyeberangi jalan dari Pasar Kemboja (sebelah P.Pinang)
ke sebelah Pasar Kemboja (sebelah Perak)

ayat macam jauh tapi sebenarnya dekat gila.. hahahaha..






lintas hati-hati nooo..
bebaik motor kereta laju-laju kot jalan neh !!

:)
:)











hah, inilah kedainya..

SALIM MEE REBUS PASAR KEMBOJA

macam-macam ada jual kat sini






posing wajib sebelum NYUM-NYUM








siap ada TAPAI

tak perlu tunggu hari raya tuk menikmati juadah neh :P

psttt.. kak nurul tengah pulun update fb !!!

satgi orang "like" kak noo.. order-order dulu.. 
cian adik waiter tue dok tunggu.. kuang3x









trade mark kedai ini..
nak jugak try KOPI neh

next trip kot
(ececewah.. alasan nak mai selalu tang neh!!)







muka-muka kelaparan...

JOM MAKAN !!!!







MEE REBUS KEMBOJA
memang sedapppp sesangat
nak bagi 5 ***** , cuma rasanya agak pedas sikit untuk orang gastrik macam aku neh









LAKSA KEMBOJA
Raimi komplen, tak berapa best macam ayaq tangan orang Kedah..

yerlah anak oii..

neh laksa versi Kemboja kotttt !!!!





































wahhhhh..
dalam dok pedas-pedas pon LICINNN kottt






Gendang Gendut Tali Kecapi

Kenyang Perut Senang Hati


hahahaahahhaha !!!!



Jumaat, 8 November 2013

PARIT BUNTAR ..... aku datang !!


kuikuikuikui...

tajuk entri ntahapahapentah lagik...

mata dok kelip pok, kelip pok tak bole pejam sedari tadi walaupun jarum jam dah berhimpun!!
teruja, pulun cap pelam,dan yang sewaktu
dengannya...

esok (08/11/2013) pepagi buta dah nak bertolak makan angin ke parit puntar, perak
dok pendam ja perasaan bila opismate asik cerita ketahap "best"an depa hilang kawalan lalu menggila shopping di Pasar Kemboja ...

mintak- mintak  lah sempat sampai sebelum depa pakat lipat kain khemah... huhuhu...

so, sesama lah kita nantikan update seterusnya edisi perjalanan aku ke sana nanti yer....

TUNGGUUUUU !!!

:)

:)

:)