Isnin, 30 Disember 2013

DEMAM ROSE JEPUN !!!


Kegilaan aku pada bunga Rose Jepun neh makin menjadik-jadik sejak kebelakangan neh,
sampaikan masa aku pi makan tengah hari kat Kedai Makan berdekatan tempat kerja aku minggu lepas..
aku tanpa segan silu telah menebalkan kulit muka..
mintak batang benih rose jepun neh dengan makcik tokey kedai tu..
huhuhuhu... DEMAM teruk dah neh !!!

(*_*) (*_*)





jeles gila tengok kebun Rose Jepun makcik tue...
 berkembang mekar riang ria 





selepas makcik tue bagi GREEN LIGHT kat aku,
dengan rakusnya.. aku terus petik-petik batang si cantik manis rose jepun tue..

yang bestnya, makcik neh ada tanam warna-warni pokok rose jepun yang belum menjadik koleksi aku lagik


HOOOHOOORAYYY !!!!






punya la baik hati makcik kedai makan neh, tolong bungkuskan batang rose jepun dalam surat khabar dan letak dalam beg plastik lagik..

I LAP U makcik !!!

terima kaseh daun keladi, esok lusa saya mai lagi..
kuikuikui

UBI KAYU SARAPAN PAGI

Eemmmmmm..
sedapnya bila pepagi neh dapat bersarapan dengan UBI KAYU

nak lagi best kalau pekena KOPI O PANAIH-PANAIH
memang mercikkk lahh!!!


:)


:)





JOM CUCI MATA BAGI CERAH SIKIT !!!






















pakat pulun makan sampai tak toleh kiri kanan dah..
nyum-nyum






ubi kayu neh lagi sedap bila dicicah dengan kelapa parut
bertambah-tambah lemak manisnya !!























]










tak sampai sekerat hari,
dah tinggal 2,3 ketul ja ubi kayu dalam bekas neh..


Ahad, 29 Disember 2013

SANDIWARA CINTA ( * _ * )




SANDIWARA CINTA : REPUBLIK

Aku tahu ini semua tak adil
Aku tahu ini sudah terjadi
Mau bilang apa aku pun tak sanggup
Airmata pun tak lagi mau menitis

Alasan yang sering kali ku dengar
Alasan yang sering kali kau ucap
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa yang telah kau lakukan kepadaku



Chorus
Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas tak berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati

Mungkin ini jalan yang engkau mahu
Mungkin ini jalan yang kau inginkan
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa, ceritanya apa, aku tahu


Ulang Chorus 2x
Ku terima walau sakit hati


Rabu, 25 Disember 2013

SELAMAT PENGANTIN BARU, SAHABATKU AMY !!


Jutaan tahniah buat sahabatku tersayang...
Amy & pasangan-nya yang telah melansungkan ikatan perkahwinan pada 21 Disember 2013 (Sabtu) bertempat di rumah pengantin perempuan, Kampung Belibis Pulau Langkawi




aku hanya sempat meluangkan masa pi umah Amy time tengah hari tue,
hajat hati nak bermalam darik kenduri Akad Nikah.. namun terpaksa batalkan sebab ada sedikit halangan melanda







lauk kenduri yang super nyum-nyummy
















bersama buah hatiku terchenta, KIMI











SELAMAT PENGANTIN BARU, AMY

Makin segak, cantik lagi berseri-seri yer kamu 

:)
:)






































masa neh dalam perjalanan balik ke rumah 
Hat budak tecik tue paling tak tahan !!
pulun mengendeng, muka dah itam merelit sebab KIMI pulun mandi laut kemarin..



JOM BERCUTI KE ZOO TAIPING PERAK

Alhamdulillah,
perjalanan kami ke Zoo Taiping Perak berjalan lancar walaupon jalanraya yang kami tempuhi penuh liku-liku...
inilah penangan nya pabila kekonon nak guna jalan kampung dari Parit Buntar ke Taiping. kuikuikui

Kali terakhir aku mai melawat "rakan taulan" tang neh, lebih kurang 3 tahun yang lalu..
tue pun mai ngan driver bas, masa ikut Rombongan Bas Sekolah tadika anak menakan aku, Aishah ronda-ronda jelajah negeri utara

Pertama kali memandu sendirik ke sini,
penuh dengan ceritera lawak !!!

nasib baik ada teman penunjuk arah yang setia, Kak Nurul yang pulun dok baca nama-nama tempat kat papan tanda jalan.. terima kasih kakak sayang.. muahh..muahhh...muahhh




gambar ke"ciwi"an setelah selamat sampai ke sini..
masing-masing tak sabaq nak masuk jumpa "kawan lama"













macam biasa,
pulun amik gambar kenangan dulu..

bukti sah telah sampai ke zoo ini 

:)

:)

















dah siap beli tiket..
kami pakat terpa masuk, oh yeah...





















sampai sini dulu entri ini..
nanti bila line tenet dah makin laju..
aku sambung berceloteh lagi yer...

selamat menjamu mata !!!




Jumaat, 20 Disember 2013

RESEPI NASI KUKUS BERAS WANGI


NASI KUKUS BERAS WANGI


Bahan-bahan

2 cawan Beras Wangi
2 cawan Air
2 Helai Daun Pandan
1/2 biji Bawang Besar
1 sudu besar Marjerin

Cara-cara memasak

1. Basuh beras dan toskan
2. Masukkan beras dan air ke dalam loyang
3. Masukkan daun pandan, bawang besar dan marjerin ke dalam periuk kukusan yng berisi air
4. Kukuskan loyang yang berisi beras sehingga naik wap dan nasi masak selama lebih kurang 30 minit







I
I
I
I
I
V






I
I
I
I
I
V







I
I
I
I
I
V







p/s: lebih enak dimakan dengan ayam goreng berempah, sambal belacan dan sebarang masakan gulai




SELAMAT MENCUBA

Khamis, 19 Disember 2013

BUNGA ROSE JEPUN DI LAMAN EMAK : PART 2


Masih ingat dengan cerita pasal BUNGA ROSE JEPUN KESAYANGANKU neh??

masa balik ke Langkawi hari tue, aku sempat bawak balik keratan pokok bunga rose jepun darik Taman Mini tuk di cambahkan tanamannya di pulau pulak...

Teruja emak dibuatnya pabila tetiba saja anaknya gila rajin bercucuk tanam sejak dok kat daratan neh 

:)

:)

:)


Sebelum melangkah kaki meninggalkan pulau tercinta,
pagi tue aku sempat jenguk si kecik molek neh..

Wahhh !!!

Emak dah ubah mereka-mereka itu ke dalam pasu...
Baguih-baguih.. Makin berseri-seri lah laman emak lepas neh yer

(*_*) perasan !!


























tak sabaq nak balik tengok tumbesaran si kecik molek neh... 
mesti dah membesar dengan jayanya di bawah jagaan emak tersayang

:)

:)


JALAN-JALAN KE PADANG BESAR THAILAND 2013


Ini ceritera pada hari Sabtu minggu lepas,
selesai saja kenduri bersunat dekat Felcra Lubuk Sireh, Perlis
kami terus cepat-cepat bergerak ke Padang Besar Thailand...

Asyik dengaq orang dok bercerita, barang-barang kat belah Padang Besar Siam lagik murah..
Jadik kami ambik kesempatan petang neh untuk melangkah kaki masuk ke seberang sana...

Untuk masuk ke sempadan neh, kena pakai passport ataupon border pass (pas perjalanan bagi penduduk sekitar utara)
kalau main redah saja, ada jugak hat mati katak kena tembak tang tue sebab mencoba curik masuk ke negara orang tanpa kebenaran.. kuikuikui


















aunty neh main banyak...
sesedap rasa saja dia dapat kutip RM1/kertas hanya dengan isi borang isytihar kesihatan neh..

kami yang tatau apa-apa neh terpedaya sebab dia hanya *tolong isi borang dan bila pi cop passport kat imegresen belah siam neh.. kena caj lagik RM1/passport...

jenuh hulur duit la untuk cop keluar masuk... yang tak berapa bestnya, belah siam ja yang kena caj camtu..
hat belah Malaysia tak kena pon.. konpius sat dibuatnya