Isnin, 17 Mac 2014

MAWAR BERDURI

Ini bunga-bunga ros  hadiah birthday hari tue..
dah selesai di atur dengan jayanya kat pagar depan umah




bunga ros kuning yang sedang mekar berkembang







okeyh,
yang neh pulak bunga ros Merah menyala
kudupnya belum terbuka lagi..
dah mekar nanti mesti cantik dan wangi kan....








pokok-pokok neh renek ja..
nanti dah abih keluar bunga dan gugur ke tanah..
nak trim bagi makin membesar

oh tingginya CITA-CITA




himpunan pokok-pokok kesayangan haku !!!!


Ahad, 16 Mac 2014

Hadiah Harijadi Yang Terindah.. Oh Kebun Miniku

ALHAMDULILLAH

Masih diberi kesempatan olehNya bernafas di bumiMu yang indah ini
sekejap saja masa berlalu
sudah 31 tahun aku bertapak di dunia ini..
(15/03/1983 - 15/03/2014)

Sujud Syukur kepadaMu Ya Allah...


Sempena hari keTUAan aku neh,
IncikSayang hadiahkan satu troli pokok buah + bunga
huhuhuhu..
Terima kasih sebab memahami kegilaan aku pada kehijauan bumi sejak 2,3 menjak neh yer



:)
:)

Ikutkan hati, banyak lagi yang nak disambarnya
tapi aku sabarkan hati beliau.. 
x larat nak siram kot kalau banyak-banyak

over-excited lah pulak noo...









sayang kamu ketat-ketat !!!

tak sabaq nak balik hias kat laman mini 
mesti makin meriah yer






# 1 anak pokok Bunga Rose Kuning
# 1 anak pokok Bunga Rose Merah Menyala
# 1 anak pokok Bunga Lili Putih
# 1 anak pokok Limau Kasturi
# 1 anak pokok Anggur (tak tau warna apa sebab tak tulih kat tag harga)
# 1 anak pokok Bunga Orkid Ungu

siap ada pakej ----->>> penyangkut pasu, baja ngan polybeg lagi..

sungguh terharu dibuatnya !!!!






muka keGUMBIRAan !!

part paling seronok, keluar saja darik AEONbig seberang jaya neh..
HUJAN turun dengan tiba-tiba..

Alhamdulillah!!!

Dah berbulan tak hujan, merasa gak main hujan kat Penang neh..

huhuhuhu



p/s: sempat tepon emak sayang ucapkan terima kasih tak terhingga sebab lahirkan anakmu ini,
tanpamu EMAK siapalah aku.. son..sobb..sobb...

Sabtu, 15 Mac 2014

Pelik Tapi Benar : Mempelam Cak Konan


Selalunya pokok mempelam neh berbunga kat dedahan yang rimbun meninggi..
Selalunya jugak asyik berbunga saja, tapi tak pernah nak lekat-lekat kot buahnya..


tapi kali neh mungkin sebab merajuk kena tebang dedahanan tue bulan lepas,
bunga-bunga mempelam cak konan neh terus protes tunjuk laku..

huhuhuhu..

:)
:)

macam comeii ja...

macam canteeeekkk jaaaa !!!



bukan main meriah lagi berbunga riang-ria kat batang yang ditebang neh







okeh, selain tue.. bebunga mempelam neh turut berputik bunga kat tempat biasa.. 
tak sabaq nak mengicah aihhh...




nantikan episod tumbesaran beliau nanti
nyum-nyum

JERUK PENANG




makanan WAJIB beli 
pabila mai terjah Pulau Pinang

kecur air liur dibuatnya.. 

dah la murah pastu sedap-sedap pulak tue..

Nyum-nyum

:)

:)

Ahad, 9 Mac 2014

IKAN TEMENUNG CELUP TEPUNG

Mood update blog menggebu-gebu aihh minggu neh...

Petang neh layan IKAN TEMENUNG CELUP TEPUNG ngan kopi o panaih-panaih beserta oren bancuh
teramat-amat best pabila dapat makan ikan segar darik laut
dah la gemuk-gemuk !!!

JEMPUT MAKAN











pulun makan sakan aiiihhh..













PULUT IKAN MASIN SAMBAL BILIS : SARAPAN PAGI

ALHAMDULILLAH

Rezeki di pagi hari...
Hari neh opismate bawak mai Pulut ngan Ikan Masin
Part paling meleleh ayaq lioq pabila siap ada pakej Sambal Bilis ngan Kelapa Parut..
Memang makan tak kalih kiri kanan dah aihhhh...

NYUM-NYUM

:)











Jumaat, 7 Mac 2014

resepi ringkas ASAM PEDAS JOHOR IKAN SEMBILANG VERSI UTARA

Alhamdulillah 
masih diberi kesempatan olehNya bernafas di dunia ini
Memandangkan minggu neh tak balik ke pulau...
jadiknya, cuti-cuti di hujung minggu dimanfaatkan sepenuhnya dengan aktiviti masak-masak

Tetiba jer semalam, tekak neh rasa nak makan asam pedas
hari tu, masa lunch kat area Tanjung Bendahara sempat gak pulun makan asam pedas Ikan Pari
tapi rasa tak puas sebab takleh feeling makan lama-lama
kang ada gak yang kena pecat sebab curi lebih masa lunch.. kuikuikui




RESEPI ASAM PEDAS IKAN SEMBILANG JOHOR
versi UTARA MAI

Bahan-bahan :
#4 orang makan

600gram Ikan Sembilang
Belacan (besar ibu jari)
Air Asam Jawa
5 tangkai Daun Kesum
1 kuntum Bunga Kantan
Garam / Gula secukup rasa

** untuk dikisar
- 12 tangkai cabai kering
- 1/2 labu bawang besar
- 3 ulas bawang merah
- 3 ulas bawang putih




antara bahan-bahan yang digunakan untuk memasak..



Cara Memasak :

1) Tumis minyak dalam periuk
2) Masukkan semua bahan yang telah dikisar ke dalam periuk dan kacau hingga pecah minyak
3) Masukkan air asam jawa dan air belacan. Kacau sampai pekat.
4) Masukkan garam serta sedikit gula. Secukup rasa.
5) Masukkan daun kesum dan bunga kantan.
6) Biarkan masakan mendidih seketika, kemudian masukkan ikan sembilang tadik.

SEMOGA BERJAYA..
NYUM-NYUM :)
recipe by : NANAPICANTO










Yeah dah siap !!!

Kuah nampak agak berminyak kerana lemak ikan fresh keluar membuak-buak.. kuikuikui









x sabaq nak hidang + makan
tap.. tappp.. tappp...

dah menitik-nitik pon ayaq lioq haku dibuatnya






TARAA...

ASAM PEDAS IKAN SEMBILANG dah siap untuk di nyum-nyum







nikmatnya dapat menikmati hidangan asam pedas neh ditemani siaran Al-Hijrah

JEMPUT MAKAN !!!



Sabtu, 1 Mac 2014

KAK SU LAKSA BERAS KUALA PERLIS

CUTI DATANG LAGI !!!!!!!

ini rentetan sambungan entri 


hari neh lokasi program Jalan-Jalan Cari Makan adalah ke Kuala Perlis

KAK SU LAKSA BERAS KUALA PERLIS

SETIAP SELASA TUTUP!!!

Kedai neh berdekatan Terminal Jeti Kuala Perlis ke Pulau Langkawi




PULUT UDANG !!!

menu wajib try bila singgah tang neh.. memang sedap sangat tetambah makan time panas-panas pas siap dibakaq








tengok gambaq pulut pon tau dah camna rasa kan..
super sedappp....



JENG.. JENG..JENGGG...







LAKSA BERAS KAK SU
hidangan terbaekkk peberet hantu penggemar laksa cam aku neh
nampak sempoi ja simpulan kasih sayang laksa tue.. kuikuikui


















aku siap bubuh sekali pulut udang tadik dalam laksa beras neh

bila adunan kedua-dua makanan neh masuk ke dalam mulut, dikunyah perlahan-lahan pastu teruih telan...

warhhhhhh... memang LEMAK BERKRIM kottt..

konpom puas hati lah walaupon neh dah kunjungan berkali-kali aku kesini

Dedulu masa dok kat pulau, aku sanggup bungkus banyak-banyak beli bawak balik untuk sanak saudara bagi rasa..







aku suka kalau tambah kicap dalam hidangan laksa
saja nak bagi feeling lagi manis-manis masin








pengunjung-pengunjung yang mai sini memang ramai..
penuh kerusi meja dalam kedai neh

merata pelusuk Malaysia sanggup mai singgah sat makan dulu tang neh..

tak kenal maka tak cinta kan!!!






ALHAMDULILLAH

kenyang sampai tak berbekas makanan dalam pinggan aku...

:)

:)

:)